Cyclingmaster

Spelregels

Basisregels

Cyclingmaster is een wielerspel met meerdere varianten waarin je per variant kunt meespelen met een zelf samen te stellen wielerploeg. Met je ploeg doe je mee aan alle belangrijke wielerwedstrijden van het jaar of een bepaalde periode of wedstrijd. Elk jaar maken we aan het begin van het seizoen het schema bekend van alle wedstrijden die meetellen.

Puntentelling

De eerste 15 plaatsen in elke wedstrijd tellen mee in dit spel. De puntenverdeling is daarbij als volgt: 100 - 75 - 55 - 45 - 40 - 35 - 30 - 25 - 20 - 15 - 10 - 7 - 4 - 2 - 1
Elke wedstrijd heeft een wegingsfactor. Deze wegingsfactor stellen we aan het begin van het seizoen voor elke wedstrijd vast en varieert van 1 voor etappes uit de drie grote rondes tot 5 voor een topklassieker en 7 voor het eindklassement van de Tour de France. Ploegentijdritten tellen nooit mee bij Cyclingmaster.
De punten die een renner verdient, bepalen we als volgt: voor elke plaats bij de eerste 15 verdient een renner als score de plaatsfactor vermenigvuldigd met de wegingsfactor. Dus een renner die als 3e eindigt in een topklassieker, ontvangt hiervoor 55 x 5 is 275 punten. Voor de bepaling van het prijzengeld vermenigvuldigen we dit puntenaantal met 1000.
Als een uitslag binnen 24 uur wordt gecorrigeerd, nemen we deze correcties nog mee. Daarna is de uitslag definitief en voeren we correcties niet meer door in de stand in Cyclingmaster. De uitslag die op de officiŽle site van de wedstrijd vermeld staat, is bij eventuele discussies bepalend.

Waarde renner

De actuele waarde van een renner bepalen we met de volgende formule: waarde = startprijs + prijzengeld. Aan het begin van het seizoen maken we de startprijs bekend. Deze berekenen we op basis van de resultaten van de afgelopen 4 jaar.

Spellen

Iedere deelnemer kan zich voor meerdere spellen inschrijven. We kennen jaarspellen, seizoenenspellen en wedstrijdspellen. Binnen deze verschillende spellen kennen we gelimiteerde en ongelimiteerde varianten. En we kennen varianten met transfers en varianten zonder transfers.

Jaarspellen, seizoenenspellen en wedstrijdspellen

Bij een jaarspel maken we de stand op op basis van het aantal punten dat de ploegen in het gehele jaar hebben behaald. De ploeg met het hoogste aantal punten aan het eind van het jaar, is winnaar van het spel.

Bij een seizoenenspel verdelen we het wielerjaar in meerdere seizoenen. Elk seizoen kent een winnaar (op basis van het aantal behaalde punten) en er wordt een eindklassement opgemaakt over de seizoenen heen op basis van de klasseringen per seizoen.

Bij een wedstrijdspel tellen alleen de etappes en het eindklassement van 1 specifieke wedstrijd mee. Wie aan het eind van de wedstrijd de meeste punten heeft behaald, is de winnaar van het spel.

Gelimiteerde en ongelimiteerde spellen

In een gelimiteerd spel speel je in 1 divisie met een beperkt aantal ploegen, waarbij alle ploegen uit verschillende renners bestaan. Een renner kan dus maar bij 1 ploeg tegelijk zitten. Bij de gelimiteerde spellen is er ruimte voor maximaal 14 deelnemers per spel. Als zich meer dan 14 deelnemers aanmelden, dan maakt de spelleiding op basis van ranking een indeling in meerdere divisies.

In een ongelimiteerd spel is het aantal deelnemende ploegen ongelimiteerd en kan een renner door meerdere ploegen worden gekozen.

Transfers of geen transfers

In een spel waarin transfers zijn toegestaan, zijn er diverse transfermomenten waarin je renners kunt kopen en verkopen. Voor de regels van gelimiteerde spellen met transfers, zie de specifieke regels van het spel. Voor de transfermarkt van ongelimiteerde spellen gelden geen beperkingen. Gedurende de periode dat de transfermarkt open is, zijn de ploegen niet inzichtelijk voor andere deelnemers. In een spel waarin geen transfers zijn toegestaan, kies je aan het begin van het spel je ploeg waarmee je het hele spel meespeelt. Voor de start van de eerste wedstrijd van het seizoen - tijdens het samenstellen van je ploeg - is je ploeg niet inzichtelijk voor andere deelnemers.

Renners kun je kopen en verkopen via de website

Als je een renner verkoopt, wordt deze per direct uit je ploeg verwijderd en je ontvangt hiervoor de actuele waarde van de renner. Als je een renner koopt, wordt deze per direct aan je ploeg toegevoegd. Je betaalt hiervoor de actuele waarde van de renner. Je kunt in 1 keer meerdere renners kopen en/of verkopen, maar daarbij moet je saldo na het uitvoeren van de transfers groter of gelijk zijn aan 0 en het aantal renners mag het maximum niet overschrijden. Transfers kun je alleen doorgeven als de transfermarkt open is. Op de wedstrijdkalender staat aangegeven wanneer de transfermarkt voor welk spel open is. Het aantal transfers tijdens een transferperiode is ongelimiteerd.

Kapitaal

In ieder spel begin je met een startkapitaal waarmee je renners kunt kopen. Zie de specifieke regels voor de hoogte van het startkapitaal van het betreffende spel. Als renners punten scoren, gaat hun prijs omhoog en in een spel met transfers kun je dit geld weer investeren bij het kopen van andere renners tijdens een transferperiode.

Ranking

Over alle spellen heen wordt een ranking opgemaakt die is gebaseerd op de scores van de laatste 2 kalenderjaren. Per 1 januari vervallen de scores van 2 kalenderjaren terug voor de ranking. De actuele ranking staat op de website vermeld.

       Contact Privacy Policy